Antara isu yang dikemukakan di dalam kitab tersebut ialah beberapa pandangan golongan manusia terhdp politik :
1) Ada yang mengatakan bahawa kita tidak boleh msk campur dalam dunia politik.
2) Ada yg mngatakan urusan politik harus ditinggalkn sama sekali kerana melalaikan.
3) Ada pula yg mngtkn bahawa meningglkn politik itu ialah politik..
4) dsb....
Dlm mnjwb isu ini, Said Hawwa mengutarakan keadaan-keadaan yg membawa kpd politik itu menjd satu keperluan kpd hidup manusia :
1) semua perkara yang berhubung dengan manusia dlm negara dipegang oleh kerajaan.
2) Setiap kerajaan ditegakkan atas stand parti politik, maka jika parti politik yg mnguasai kerajaan adlh merupakn gol. Sekulari mahupun liberalis, maka, muncullah teori berdasrkn pemikiran dan nafsu (without Quran dan Sunnah) dlm dasar aliran parti berkenaan.
3) Jika parti berkenaan yg memegang kerajaan, maka, fikir-fikirknlah natijahnya kepada rakyat dan negara. Sudah tentulah :
a) Tidak wujud kesatuan Islam.
b) Matinya semangat jihad.
c) Hukum Islam tdk terlaksana.
Berhdpn dgn kenyataan ini, sesungguhnya sesuatu yg wajib tdk dpt disempurnakan melainkn dgnnya, maka ia menjadi wajib. Logically, kalu negara diperintah oleh orang yg fasiq, mahu ke dia jlnkn pentdbiran yg betul2 ikut syariat??
Sesetgh org Islam memahami bhw bekerja menegakkan kerajaan Islam adlh Fardhu kifayah. So, kalu dah ader org wat, maka tergugurlah kewajipn itu kpd org lain. Fahaman ini betul, tp, hnya jika kadar yg melakukan kewajipn menegkkn Islm itu sudah mencukupi. Sebaliknya, jk pgmbln bhgn drpd org2 Islam itu tdk mencukupi maka, kwajipan i2 ttp dipikul oleh stiap org. Dan utk menegakkn kerajaan Islam, “kerja politik” adlh perlu..
Setiap muslim perlu mempunyai kesedaran politik, bukan terikut dgn dunia politik. Means, setiap org Islam perlu melakukan kerja politik dlm apa jua keadaan samada wujud pemerintahan Islam atau tdk. Ketiadaan kesedrn politik oleh org Islam mgkn mjdi salah satu faktor yg mbwa bencana kpd dunia Islam.
Jika ada muslim yg mengemukakan syiar spy jgn msk cmpur dlm urusan politik, itu adlh kerana ia tdk faham Islam atau org yg tdk mahu m’ambl sikap yg tegas ttg pemernthn Islam. Akhirnya, muncul generasi yg negatf, mundur dan membiarkn gol. Perosak (al-Mufsidin) melakukan keroskn:
....وَلا تُفْسِدُوا فِي الأرْضِ بَعْدَ إِصْلاحِهَا ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ (٨٥)
Entry di atas hnyalah seciput kefahaman penulis akan perkara yang diketengahkan oleh Said Hawwa dlm membincgkn isu jihad dlm dunia kontemporari kini.. sbrg cdgn dan pembetulan atau mgkn an argument amat dialu-alukn.. bersama kita topup ilmu..